انواع کوله پشتی – Backpacks

دسته بندی ها :
انواع کوله پشتی – Backpacks

مدل های بسیار زیادی در میان کوله پشتی های بک پکینگ وجود دارد. برای خیلی از فعالیت ها شما کوله مختص آن فعالیت ورزشی را می خواهید: یک کوله اسکی برای اسکی یا یک کوله سنگنوردی برای ورزش سنگنوردی. یا اینکه میزان ابزاری که با خود حمل می کنید انتخاب شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اینجا ما انواع مختلف کوله را به جزئیات شرح می دهیم، اینکه چه چیز آنها را از هم متمایز می سازد، و اینکه چرا شما یکی از این انواع کوله پشتی را می خواهید یا نمیخواهید.

انواع کوله پشتی مختص فعالیت ورزشی

۱-     کوله پشتی بک پکینگ (Backpacking Packs)کوله پشتی های بک پکینگ برای حمل بارهای بزرگ ( ۳۰ تا ۵۰ پوند ) در طول چند روز و با حجم متوسط ۵۰ تا ۸۰ لیتر طراحی شده اند. اگر شما می خواهید یک برنامه کوهنوردی طولانی را با بار کمتر طی کنید، به مدل دیگری از کوله (کوله های بسیار سبک) نیازمند هستید که در ادامه درباره آنها سخن خواهیم گفت. کوله های بک پکینگ معمولا با فریم داخلی پشت طوری طراحی شده اند که ثبات بیشتری داشته باشند و همچنین نقاط قابل تنظیم بسیاری دارند بتوانید بار مورد نظر خود را به راحتی هر چه تمام تر حمل کنید. نقاط قابل تنظیم اصلی شامل موارد زیر هستند: کمربند، تسمه های شانه، تسمه قفسه سینه، تسمه های فشرده ساز در طرفین کوله و حامل های بار. معمولا یک کوله بک پکینگ با فضاهایی خاص برای انواع خاصی از وسایل طراحی می شوند. به طور مثال بعضی از آنها قسمت جداگانه برای کیسه خواب دارند یا بعضی تسمه هایی در بیرون برای اتصال زیرانداز کیسه خواب یا سایر وسایل. این کوله تقریبا همیشه همراه با محفظه نگهدارنده کیسه آب در داخل کوله عرضه می شوند و علاوه بر آن، جیب مخصوص قرار دادن بطری در بیرون دارند تا شما بتوانید روش حمل آب مورد نیاز خود در طول سفر را به دلخواه خودتان انتخاب کنید.
این مدل کوله معمولا در سه سایز اسمال مدیوم و لارج عرضه می شود و شما باید با توجه به ارتفاع پشت خود بهترین مدل که فیت شما باشد را انتخاب کنید. انتخاب درست سایز کوله ( که در قسمت های گذشته به تفصیل در این رابطه توضیح داده شد ) و همچنین دانستن نحوه استفاده صحیح از آن بسیار ضروری است. این کوله ها به طور معمول سنگین و بزرگ هستند و نمی توان از آنها در سایر فعالیت های ورزشی استفاده نمود، اما در برنامه های چند روزه با بار و وسایل زیاد، این کوله های جادار و راحت بیشتر به درد می خورند.انواع کوله پشتی مختص فعالیت ورزشی

۲- کوله پشتی های فوق سبک (Ultralight Packs)
کوله های فوق سبک برای آن دسته از کوهنوردان با تجربه ایست که می خواهند وزن و حجم باری که باید حمل کنند را کاهش داده و فقط اقلام ضروری را با خود می برند. باری در حدود ۱۳ تا ۲۳ کیلوگرم را تحت عنوان بار سنگین، زیر ۹ کیلوگرم را سبک، زیر ۴.۵ کیلوگرم را فوق سبک و زیر ۳ کیلوگرم را کمترین حد بار می نامند. اولین جایی که میتوانید وزن بار خود را کاهش دهید کوله پشتی شماست. کوله های ۷۰ تا ۸۰ لیتر چیزی حدود ۲.۵ کیلو به تنهایی وزن دارند. بنابراین کاهش ظرفیت و وزن کوله می تواند یکی از بهترین اقدامات در جهت کاهش باری که باید حمل کنید باشد. برای یک کوهنورد که مایل است فوق سبک حرکت کند، ۶۵ لیتر بیشترین حجم کوله ایست که نیاز دارد. حتی برای یک سفر چند روزه. و حتی ۴۰ تا ۵۰ لیتر برای او معمول تر به حساب می آید. آنها به دنبال کوله هایی هستند که ساده ، سبک و به دور از زواید و ویژگی های غیرضروری باشد. کوله های فوق سبک آپشن های پیکره بندی کمتری دارند و نیاز به کوله چینی خلاقانه و درست دارند. آگاه باشید که کوله های فوق سبک و بسیار کوچک معمولا از پارچه های نازک تر و متریال کم دوام تری نسبت به مدل های سنگین ساخته شده اند. بنابراین کوله فوق سبک شما کمتر از کوله های بزرگ و سنگین دوام خواهد داشت. اگرچه به وزن و فشار کمتری که روی شانه های خود حس می کنید می ارزد. همچنین مشابه بیشتر کوله ها، کوله های فوق سبک نیز در سایز های پشت مختلف تولید می شوند و جای کیسه آب در آنها تعبیه شده است.

۳- کوله پشتی های فنی مخصوص کوهنوردی حرفه ای (Mountaineering Packs)
کوهنوردان، یخ نوردان و کوهنوردان حرفه ای و سرعتی احتیاج به کوله ای بزرگتر از کوله سنگنوردی دارند وقتی قصد صعود می کنند، و آنها وسایل اضافی بسیاری نیز نیاز دارند که به کوله متصل کنند. تمام کوله های فنی دارای محل اتصال تبر یخ، ابزار یخ، کرامپون و … هستند و ظرفیتی در بازه ۲۵ تا ۵۵ لیتر دارند.
کوله های فنی برای هر دو فعالیت کوهنوردی و صعودهای فنی طراحی شده اند و عموما راحتی را فدای سادگی جهت بهتر صعود کردن کرده اند. این کوله ها اغلب راه هایی برای کاهش حجم و وزن در نظر گرفته اند، مثل درب ها، کمربند و فریم های جدا شونده. به این شیوه، این کوله ها می توانند بار کامل مانند چادر و کیسه خواب را حمل کنند و در عین حال روز بعد به عنوان یک کوله قله سبک و کوچک به کار روند. سبک مورد نظر هر کوهنورد، ظرفیت مورد نیاز آن کوهنورد را مشخص می کند. بعضی ها برای یک برنامه خاص دوست دارند از یک کوله بزرگ استفاده کنند در صورتی که کوهنوردی دیگر همان برنامه را با کوله ای کوچک اجرا می کند.

۴- کوله های یک روزه (Day Packs)

پر کاربردترین نوع کوله، کوله های کوچک یک روزه هستند. با لیتراژی معادل ۳۰ یا کمتر، این کوله ها برای خیلی از فعالیت ها به کار برده می شوند، از کوهنوردی یک روزه بگیرید تا دوچرخه سواری، ماهی گیری، سنگنوردی و هر فعالیت یک روزه دیگری که به ذهنتان می رسد. بعضی از کوله های یک روزه همراه با ویژگی هایی عرضه می شوند که آنها را خاص ورزش های مشخصی می نمایند. مثل محل اتصال باتوم برای کوهنوردان و یا بندهای اتصال کلاه برای دوچرخه سواران. اما به طور کلی کوله های یک روزه به راحتی برای هر ورزشی قابل استفاده هستند. تنها چیزی که در آن خوب نیستند، حمل بار سنگین است.
بیشتر مدل های کوله های یک روزه دارای جای قرار گرفتن کیسه آب هستند. بعضی مدل ها هم سیستم های پشتشان طوری طراحی شده که تهویه بسیار خوبی ایجاد شده و جلوی تعریق بیش از حد در حین کوهنوردی گرفته می شود. کوله های یک روزه معمولا سایز پشت ثابتی دارند، البته در مدل های بزرگتر یعنی حدود ۳۰ لیتر گاهی سایزهای پشت مختلف دارند.

۵- کوله های سنگنوردی (Climbing Packs)

کوله های سنگنوردی، که به واسطه یکی از مدل های بلک دیاموند به “bullet bag” معروف شده اند، برای مسیرهای سنگنوردی طولانی و پر فراز و نشیب که نیاز به به همراه داشتن آب، غذا و لباس اضافی روی مسیر دارند، مناسب و مفید می باشند. این کوله ها ساده، مقاوم و بسیار سودمند هستند. کوله های سنگنوردی عموما بین ۱۲ تا ۲۰ لیتر ظرفیت داشته و در یک سایز پشت عرضه می شوند. این کوله های کوچک با کوله های یک روزه متفاوت هستند. اندازه کوچکتر، دوام بیشتر و ویژگی هایی که آن را خاص سنگنوردی کرده است، باعث تمایز آن با کوله های یک روزه معمولی شده است. این کوله ها جیب های توری بیرونی و یا جیب های کشسان در بیرون ندارند چرا که در حین فعالیت سنگنوردی ممکن است به مانعی گیر کرده و یا پاره شود. این کوله های ساده، برای حفظ سادگی خود بیشتر ویژگی های اضافی از جمله جای لپتاپ، جای کیسه آب و جیب های مخصوص بطری آب را حذف کرده اند. اگرچه برای حمل وسایل ضروری به طور چشمگیری مفید هستند.

برچسب ها :

نظرات شما

0
X